۷ راه برای ذله کردن همکاران


مدتی است شب‌ها خواب پیام‌های کاری‌ می‌بینم. ذهنم پنل کاربری وردپرس را به تصویر می‌کشد. خودم را از بیرون مشاهده می‌کنم که در حال به‌روزرسانی سایت هستم و از آن طرف باید به پیام‌های همکارانم پاسخ بدهم. امان از وقتی که کمی دیرتر جواب پیام‌هایشان را بدهم. با لحن رنگو شروع می‌کنند به فرستادن پیام‌های صوتی:« خانم لوبیا، خانم لوبیا، مُردی؟» همین می‌شود که وقتی چشم باز می‌کنم باورم نمی‌شود خوابیده‌ام و خسته‌تر از قبل روز خود را آغاز می‌کنم. اما ماجرا فقط به خواب ختم نمی‌شود. در بیداری هم گاهی از دستشان آسایش ندارم. مدام برای انجام ندادن کارهایشان بهانه می‌آورند یا باعث می‌شوند جلسه از مسیر اصلی خود منحرف شود. در چنین لحظاتی تنها چیزی که نیاز دارم دیواری است برای کوباندن سرم به آن. به‌هرحال همکار هم می‌تواند همکاران دیگر خود را ذلّه کند. روش‌های زیر گزینه‌های خوبی برای ذلّه‌سازی هستند:

  • گرفتن ایرادهای بنی‌اسرائیلی: می‌دانیم که انسان جایزالخطاست و طبیعی است که هر چند وقت یک‌بار از همکارمان خطایی سر بزند. اما با ایراد گرفتن‌های بی‌وقفه می‌توانیم به همکاران‌مان ثابت کنیم ما خیلی خفن و اصطلاح شاخ هستیم.
  • در دست گرفتن سکّان جلسه‌ها: در جلسه‌های کاری، مخصوصن جلسه‌های آنلاین، تنها کسی باشید که صحبت می‌کند. یک‌تنه، بی‌وقفه و یک‌نفس حرف بزنید. مبادا خدایی ناکرده به همکاران‌تان فرصت ایده‌پردازی دهید. چرا که ممکن است احساس ارزشمند بودن بهشان دست دهد.
  • استفاده بیش از حد از کلمه‌های انگلیسی: برای این‌که نشان دهید خیلی با‌کلاس هستید، مدام از معادل انگلیسی کلمه‌ها استفاده کنید. اینجوری همکاران‌تان مجبور می‌شوند دیکشنری به دست پای سخنان شما بنشینند. البته این احتمال وجود دارد که پس از مدتی کسی به حرف‌هایتان گوش ندهد.
  • پاسخ ندادن یا دیر پاسخ دادن به پیام‌ها: همیشه سعی کنید چند ساعتی از پیام‌های همکارتان بگذارد و بعد جواب دهید. اینجوری نشان می‌دهید فرد پرمشغله‌ای هستید و همکارانتان هم یاد می‌گیرند دم به دقیقه پیام ندهند. گر صبر کنند ز غوره حلوا سازند.
  • شرکت نکردن در جلسه‌ها: همه ما سرمان شلوغ است. برای همین می‌توانیم بهانه‌های مختلفی بیاورید و در جلسه‌های کاری شرکت نکنید. البته برای این‌که ضایع نباشد و بقیه فکر نکنند چقدر کار برای‌تان بی‌اهمیت است در یک سوم جلسه‌ها شرکت کنید. حتی می‌توانید با تاخیر در جلسه‌ها حاضر شوید و از عباراتی مانند «ببخشید شلوغ بودم» یا «پشت فرمون بودم» استفاده کنید.
  • انتقال دادن انرژی منفی: از عبارت‌هایی مثل «این کار جواب نمی‌ده»، «به‌نظرم خیلی سخته» یا «من نمی‌دونم چجوری شروع کنم» استفاده کنید. با این روش کمتر شما را به جلسه‌ها دعوت خواهند کرد. هیچ‌چیز به اندازه حضور یک آدم با انرژی منفی نمی‌تواند کار تیمی را زمین بزند. البته باید حواستان باشد که با این روش ممکن است از سمت فعلی خود ارتقا پیدا نکنید.
  • تظاهر کردن به همه‌چی دان بودن: دست پیش بگیرید که پس نیوفتید. در طول جلسه‌ها مدام اولین نفری باشید که صحبت می‌کند. توجه همکاران‌تان را به خود جلب کنید. در صحبت‌های خود به فلان کتاب یا مقاله‌ای که اخیرن خوانده‌اید اشاره کنید. بگذارید مدیرتان فکر کند خیلی اهل مطالعه و فعال هستید. اینجوری می‌توانید حسادت بقیه را نیز برانگیزانید.

خب دیگر، خباثت تا همین‌جا کافی است. امیدوارم درس‌های امروز برایتان کارساز بوده باشد. تا درودی دیگر بدرود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *