CARE، تکنیکی برای حل تعارض در کار تیمی


«من دیگه نمی‌کشم»، «کلافه‌ام بخدا»، «من دیگه می‌خوام برم»، «از اینجا به بعد نمی‌شه»؛ اگر شما هم با یک تیم کار می‌کنید احتمال زیاد جمله‌های فوق برایتان آشناست. چنین جمله‌هایی معمولن وقتی بیان می‌شود که برخی از اعضای تیم کارهای خود را به درستی یا به‌موقع انجام نمی‌دهند و سایرین را کلافه می‌کنند. اگر این تعارض به درستی رفع نشود می‌تواند باعث فروپاشی تیم و حتی فروپاشی استارتاپ شما شود.

تکنیک CARE روشی ۴ مرحله‌ای برای حل تعارض‌های درون تیمی است:

  • Communicate (برقراری ارتباط): ارتباط باز عامل اختلاف است. عدم بیان احساسات در یک موقعیت و عدم پایبندی به اصول باعث بروز اختلاف بین اعضای تیم می‌شود. هنگام صحبت با اعضای تیم تمرکز شما باید کامل بر مشکل باشد نه تمام کاری که انجام می‌دهند.
  • Actively listening (گوش دادن فعالانه): بدون این که در صحبت‌های طرف مقابل وقفه ایجاد کنید، به او گوش دهید. سپس سوالاتی بپرسید که او پاسخ دهد. این کار باعث می‌شود فرد متوجه شود شما موضوع را کامل درک کرده‌اید.
  • Review Options (بررسی گزینه‌ها): در مورد راه‌حل‌هایی که دارید صحبت کنید. گزینه‌ای را پیدا کنید که به نفع همه باشد. برای پاسخ دادن عجله نکنید.
  • End with a win-win solution (راه‌حل برد-برد ارائه دهید): هدف از تکنیک CARE توافق بر گزینه‌ای است که به نفع هردو باشد. در این روش یک نفر بازنده و یک نفر برنده نیست بلکه هردو طرف برنده هستند.

راه‌های مختلفی برای حل تعارض در درون تیمی وجود دارد که در مقاله‌های بعدی به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.   


4 پاسخ به “CARE، تکنیکی برای حل تعارض در کار تیمی”

    • مرسی لیلا.واقعن دلم می‌خواد توی یه حوزه تخصصی بنویسم ولی نمی‌دونم چی؟ مسائلی مربوط به کار تیمی که خیلی خودم باهاش سروکار دارم.

  1. انقدر از کار تیمی ضربه خوردم که ازش دست شستم. کاش تیمی بودن با مسالمت تو مدرسه بهمون آموزش داده میشد. اما چیزی که من از کار تیمی یادمه اینه که همه‌چی پای سرگروه بدبخت بود‌. 😥

    • آفرین. این رنج همه‌مونه ظاهرن. چیزی که مدرسه ازمون می‌خواست ولی یادمون نمی‌داد کار تیمی بود:(

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *