هنگام نوشتن قسمت اول این پست، استرس بسیاری داشتم. هنگام ارائه مدام اسلایدها را بررسی میکردم که چیزی کم و کسر نباشد. جلسهمان در فضای گوگل میت بود. برای همین میتوانستم در فضای تلگرام با دوستم صحبت کنم. ارائهام به نصف رسیده بود که دوستم پیام داد:« زهرا عالی شده، آفرین». پیامش را نگاه نکردم تا دوباره استرس بر من غلبه نکند. ارائه که تمام شد پیام دوستم را باز کردم و برای انرژیهای مثبتی که فرستاده بود تشکر کردم. دقایقی بعد مدیرم تماس گرفت:« آفرین زهرا، خیلی خوب و حرفهای بود. مشخص بود مسلطی». گل از گلم شکفت. به قدرت صحبت کردنم در جلسههای مهم امیدوار شدم. حالا فرصت خوبی است نکات مصاحبه بخش دوم را با شما در میان بگذارم:
استفاده از نمودار و تصویر
هر برند و شرکتی پالت رنگی مخصوص به خود را دارد. در واقع مشخص است از چه رنگهایی برای لوگو یا وبسایتشان استفاده کردهاند. بهتر است برای فایلی که قرار است ارائه دهید، از همان رنگها استفاده کنید. استفاده از تصاویر مرتبط و نمودارها نیز میتواند به جذابیت و درک بهتر فایل شما کمک کند. سایتهای مختلفی برای دریافت عکسهای با کیفیت وجود دارند مثل pinterest و pexel.
تمرین کردن ارائه
قبل از شروع مصاحبه بارها و بارها صحبتهای خود را تکرار کنید. میتوانید جلوی آینه بایستید و تمرین کنید یا میتوانید صدایتان را ضبط کنید و بعد به آن گوش دهید. با این روش متوجه خواهید شد در کدام بخشها لنگ میزنید.
- در تمرین، برای خود زمان محدودی در نظر بگیرید مانند جلسههای مصاحبه که یک ربع الی نیمساعت فرصت حرف زدن دارید.
- – ارتباط چشمی با افراد برقرار کنید. در جلسههای آنلاین به دوربین تلفن همراه یا لپتاپتان نگاه کنید.
- شمرده شمرده و رسا صحبت کنید.
- هنگام صحبتهای خود نفس بکشید و کمی مکث کنید.
تهیه نسخه پشتیبان از فایل ارائه
متاسفانه گاهی ممکن است فایل ارائه پاک شود یا باز نشود. برای همین لازم است چند نسخه از فایل نهایی خود را در تلفن همراه یا فلش ذخیره کنید. میتوانید از هر فایل چند خروجی مختلف بگیرید.
در پایان یادتان باشد انسانها عاشق شنیدن قصههای مختلف هستند. فرقی ندارد در چه موقعیتی هستید، از قدرت قصهگویی و تاثیر آن بر مخاطب غافل نشوید.
امیدوارم مصاحبههای پرمحتوایی داشته باشید.