راستش را بگویم دیشب نخوابیدم. نه که اصلن نخوابیده باشمها نه. خوب نخوابیدم. امروز جلسه بسیار مهمی دارم. قرار است درباره عمل کرد سایت یکی از سازمانهای مهم نظر بدهم. روزها و ساعتها رقبایشان را بررسی کردهام. از محتواهای سایتشان گرفته تا تصاویر و نحوه به اشتراک گذاشتن مطالب. همه چیز را موبهمو نوشتهام. اما باز هم استرس دارم. گویا این بار هم دشمن قسمخوردهام، کمالگرایی، قرار نیست دست از سر من بردارد. فایل پاورپوینتی که قرار است ارائه دهم را بارها باز کردهام، ویرایشش کرده و دوباره بستهام. از دیشب تا به حال چندین باری این کار را انجام دادهام و خدا میداند تا شروع جلسه چندبار دیگر چنین چیزی تکرار شود؟
اصلن قرار نبود الان دست به قلم شوم و برای سایت خود محتوایی بنویسم. اما عادت دارم نتیجه جستجوهایم را با شما دوستان گل به اشتراک بگذارم. مثلن همین دقایقی قبل در اینترنت جستجو کردم «چگونه برای ارائه دادن در جلسه مصاحبه آماده شویم؟» البته که مدام به انگلیسی جستجو میکنم مبادا محتوایی تکراری بنویسم. زمان زیادی ندارم. قرار است قبل از جلسه مقداری نوشیدنی گرم بنوشم مثلن قهوه یا نسکافه و امثال اینها. همراه من باشید تا ببینیم در یک جلسه مصاحبه چگونه باید ارائه داد؟
پرسیدن سوالات درست
مصاحبههای اول معمولن تلفنی هستند یا در فضای نرمافزار محبوب من، گوگل میت برگزار میشوند. قبل از برگزاری جلسه با شما تماس میگیرند یا ایمیلی ارسال میکنند تا شما را در جریان زمان برگزاری مصاحبه قرار دهند. در پاسخ، درباره انتظارات کارفرما سوال بپرسید. لازم است بدانید مخاطب شما دقیقن چه افرادی هستند؟ تعداد مصاحبهکنندهها بپیرسید. اگر قرار است فایل صوتی یا تصویری ارائه دهید درباره سیستم مورد نیازتان اطلاعاتی کسب کنید. با پرسیدن چنین سوالهایی متوجه میشوید کارفرما از شما چه انتظاراتی دارد و به چه جزئیاتی برای یک ارائه عالی نیاز دارید؟
تحقیق درباره شرکت
درباره شرکتی شما را به مصاحبه دعوت کرده، رقبا و جایگاه آن شرکت در صنعت اطلاعاتی کسب کنید. از دوست خوبمان اینترنت کمک بگیرید. کسبوکارهایی داریم که مستقیم با مصرفکننده در ارتباطند (B2C) و کسبوکارهایی داریم که با کسبوکارهای دیگر در ارتباطند (B2B) این تحقیق به شما کمک میکند بدانید شرکت مورد نظر شما در کدام بخش مشغول فعالیت است.
با منابع انسانی شرکت مصاحبهکننده ارتباط بگیرید. بهترین راه برای برقراری این ارتباط، شبکه تخصصی لینکدین است که میتوانید از میزان تخصص مصاحبهکنندهها اطلاعاتی کسب کنید.
آماده کردن فایل ارائه
معمولن فایلهای ارائه پاورپوینت هستند. هر فایل ارائه نیاز به یک مقدمه، بدنه و نتیجهگیری دارد.
- مقدمه: خلاصهای از مواردی است که در طول جلسه به آنها اشاره خواهید کرد. در مقدمه در مورد اهداف خود و چرایی پرداختن به موضوع مورد نظر اشاره کنید.
- بدنه: بخشی است که جزئیات ارائه را شرح میدهید. در مورد اهداف شرکت و نحوه دستیابی به آنها توسط خودتان صحبت کنید.
- نتیجهگیری: نکات کلیدی و پایانی را در این بخش بیان کنید. در واقع نتیجهگیی خلاصهای است از آنچه تا به حال نوشتهاید.
آماده شدن برای مصاحبه بیشتر از اینها کار دارد برای همین تصمیم گرفتم نوشتن درباره ای موضوع را به دو بخش تقسیم کنم. در مقالههای بعدی به موارد بیشتری اشاره خواهم کرد. نیمساعت مانده به شروع جلسه. امیدوارم سربلند از جلسه بیرون بیایم. در مقالههای بعدی حتمن مینویسم که امروز چه بر من گذشت. منبع مواردی که امروز یاد گرفتهام را نیز در ادامه نوشتهام:
4 پاسخ به “دستورالعمل ارائه دادن در مصاحبه، قسمت اول”
زهرا چه مطلب خوبی نوشتی افرین بهت افتخار میکنم
مررررررسی لیلا. حضورت و کامنتت دلگرمیه🥰
خب خداروشکر که سربلند بیرون اومدی❤ این پستو دوست داشتم بازم از تجربه2هات برامون بنویس.
مرسی صبا. حتمن حتمن🥰